|
Svein-Falstad
New on board
Norway
1 Posts |
Posted - 15/03/2026 : 09:26:50
|
Hei! Jeg jobber med å finne en slektning som emigrerte til USA i 1928, men jeg finner ikke passasjerlisten for ham, og to som reiste sammen med ham.
Det handler om en bror til min morfar, født og oppvokst ytterst på Stadlandet: * Alf Nikolaisen Honningsvåg når han som ugift i 1928 ønsker å emigrere til Forsyth, Mont. USA. Ifølge Bergen politikammer/ politidistrikt, Emigrasjonsprotokoller, nr. 22: Emigrasjonsprotokoll, 1927-1929. Han oppgir gårdsarbeid som yrke i Selje kommune, som trolig dreide seg om arbeid på gårder på Stadlandet.
Ekspedisjonsdato er 12. oktober 1928. Reisemål: Forsyth, Mont. U.S.A Hensikt med reisen: Manglende adgang til at faa lønnende virksomhed Yrkesønske: Farming Betalingsinformasjon: Penge tilsendt fra udlandet Reisetillatelse: A) sendt Fj.K.K. 1/11-28 B) her Har pass?: C) 137/-28 Florø
Alf reiser sammen med to andre karer: * Lars Sigfred Johansen Eltvik, også han ugift, med yrke som gårdsarbeider. Fødested Stadtlandet. Fødselsår: 1901 * Karl Eikeberg, også han ugift, med yrke som gårdsarbeider. Fødested: Bergen Hjemsted: Lindås. Fødselsår: 1907 De to oppgir samme kriteria for emigrering som Alf. Og de reiser sammen.
Reisegruppenummer: 00303 År: 1928 Dato (mm-dd): 10-12 Skip: Linje: United States Line
Men jeg finner altså ikke skipet og hva som skjedde videre.
Noen som kan hjelpe meg å finne skipet, og hvor de landet i USA?
|
Svein-Helge |
|